Docenten






|
|
De afgelopen jaren heb ik diverse practica, opdrachten en projecten
ontwikkeld. In onderstaand overzicht een weergave van een aantal
projecten die op iedere school zouden kunnen worden uitgevoerd. Alle
aangegeven projecten zullen een revisie ondergaan. Door op de link bij
een project te klikken, komt u terecht bij de meer uitgebreide
omschrijving van het project, eventuele voorbeelden van onderdelen van
het project, de mogelijkheid het betreffende project te bestellen en de
onderdelen die ontvangt bij een bestelling.
1. |
Eigenschappen van water
Water is de op aarde meest voorkomende stof. Door het
uitvoeren van een aantal kleine eenvoudige experimenten kan een
leerling zich een goed beeld vormen van een aantal eigenschappen
van water. Dit practicum bestaat uit zes experimenten. Per
experiment heeft de leerling zo'n 15 minuten nodig, inclusief de
verslaglegging. Als werkvorm kan derhalve gekozen worden voor
een (snel) roulatiepracticum en/of een estafettepracticum.
Dit practicum is bedoeld voor de tweede klassen.
|
Revisie gereed:
april 2008 |
2. |
Practicum
elektriciteitsleer
Elektrodynamica is een onderwerp dat aan bod komt in de
derde klassen van havo en vwo. Leerlingen ervaren deze stof vaak
als lastig omdat er aardig wat gevraagd wordt van hun
abstractievermogen, de systematische probleemaanpak essentieel
is en er daarnaast een aantal praktische vaardigheden nodig zijn
om metingen te kunnen verrichten een elektrische schakeling.
Onderdelen die in dit practicum aan bod komen zijn het meten van
stroom en spanning (met een multimeter) en de wet van Ohm. Ook
serieschakelingen, parallelschakelingen en combinaties van deze
komen aan bod, zowel in het kader van de systematische
probleemaanpak als in het meten van stromen en spanningen in
schakelingen.
Dit practicum is op een dusdanige wijze opgesteld dat een
leerling zelfontdekkend door de stof heen gaat en is bedoeld
voor de derde klassen.
|
|
3. |
WAFYLISIBICA -
Misselijkmakende natuurkunde
Mechanica is een prominent onderwerp binnen de
examenprogramma's natuurkunde voor havo en vwo. Helaas beperken
de toepassingen zich vaak tot vallende balletjes, rijdende
wagentjes, schuivende blokjes en/of allerhande situaties die
optreden in het verkeer. Contexten die voor leerlingen niet
altijd even aantrekkelijk zijn of lastig voor te stellen.
Lopende door een pretpark zijn aldaar talloze toepassingen te
zien van de klassieke mechanica. Waarom dan niet een pretpark
als context genomen.
Het project "Wafylisibica" zal zich afspelen in pretpark Walibi
World in de Flevopolder. Attracties die hier aanwezig zijn,
zullen de context van het project vormen. Het project zal o.a.
bestaan uit een beknopte samenvatting van de klassieke
mechanica, opgaven die betrekking hebben op pretparkattracties,
meetmethoden waarmee G-krachten kunnen worden gemeten in een
attractie en videometen. Het project zal zich groten-deels
afspelen op school en zal zijn hoogtepunt kennen in een bezoek
aan Walibi World om hier metingen te doen aan de diverse
attracties.
De opzet van "Wafylisibica" zal door Karel gepresenteerd worden
op de aanstaande woudschotenconferentie in december 2006 (onder
voorbehoud).
Dit project is bedoeld voor de vierde klassen (havo en vwo).
|
 |
4. |
Fysica Musica
Akoestiek
is een prominent onderwerp binnen het examenprogramma.
Onderwerpen zoals geluidsniveau en geluidsintensiteit,
interferentie en staande golven worden echter door leerlingen
vaak als lastig ervaren. Het uitvoeren van experimenten kan er
toe leiden dat de theorie meer inzichtelijk wordt. Het project
“Fysica Musica” is opgebouwd rondom een (redelijk groot) aantal
experimenten. Daarnaast is er een theoretisch deel toegevoegd
waarin een stuk verdieping wordt geboden, o.a. op het gebied van
de Fourier-analyse. De experimenten zijn dusdanig opgebouwd dat
leerlingen met een onderzoekende houding aan de slag zullen
moeten. Voorbeelden van experimenten zijn: de uitdemptijd van
een gitaarsnaar, frequentie-analyse van de didgeridoo
(Australisch blaasinstrument) en andere instrumenten, onderzoek
aan de duimpiano, nagalmtijd in een ruimte, frequentiespectrum
van een akoestisch instrument versus een synthesizer,
interferentie van geluidsbronnen, enz. “Fysica Musica” is een
project dat poogt leerlingen op een actieve wijze te betrekken
bij de stof en hun leerproces.
Daarnaast doet “Fysica Musica”
recht aan verschillen tussen leerlingen vanwege het grote
assortiment aan experimenten.
"Fysica Musica" is door Karel
gepresenteerd op de Woudschotenconferentie 2005.
Dit project is bedoeld voor de vijfde klassen (vwo).
|
Revisie gereed:
maart 2008 |
5. |
Speciale
relativiteitstheorie
Eén van de meest opzienbarende onderdelen van de
natuurkunde wordt zonder twijfel gevormd door Albert Einsteins
relativiteitstheorie. Voor leerlingen in het voortgezet
onderwijs blijft relativiteitstheorie echter iets mysterieus en
dit zal voor leerlingen die geen studie natuurkunde ambiëren
(helaas de overgrote meerderheid) normaliter zo blijven. Toch
zijn de resultaten uit Einsteins speciale relativiteitstheorie
goed te begrijpen voor leerlingen van de hoogste klas(sen) van
het vwo.
In dit boekje wordt een beschrijving gegeven van de speciale
relativiteitstheorie voor zover begrijpelijk voor leerlingen.
Vanzelfsprekend komen onderwerpen als lengte-contractie,
massa-dilitantie, tijd-dilitantie en de bekende formule E = mc2
aan de orde. Daarnaast zijn er een aantal opgaven toegevoegd
waarin de stof wordt toegepast.
Dit boekje is bedoeld voor de (eind-)vijfde en zesde klassen (vwo).
|
Revisie gereed:
? |
6. |
Examentraining
En dat wordt het mei en tijd voor het eindexamen
natuurkunde. Voor de meeste leerlingen en hun docenten een erg
spannende tijd. Nu moet blijken wat ze echt weten van
natuurkunde en of ze al dan niet in staat zijn hun kennis toe te
passen in de praktijksituaties die de samenstellers van het
examen stellen. Een goede voorbereiding is echter het halve
werk. Naast het (veel) oefenen van examenopgaven zijn er diverse
nuttige oefeningen met leerlingen te doen die niet alleen zorgen
voor een goede voorbereiding op het examen, maar ook meer
algemene natuurkunde kennis ontwikkelen. Onderdelen en
opdrachten van deze examentraining zijn:
- Parate kennis vragen (kleine vragen die pure kennis
testen van de leerlingen testen)
- Overzicht van grootheden en eenheden (door de leerlingen
zelf samen te stellen)
- Een placemat waarin wordt gezocht naar verbanden tussen
fysische grootheden
- Uitwerkingen van een aantal examenopgaven (op het niveau
van de (zwakke)
leerling, dus uitgebreider dan in de examenbundel, ook compex)
- Uitwerkingen van de examens van 2005 (ook op het niveau
van de (zwakke)
leerling, dus zéér uitgebreid en nadrukkelijk volgens de
systematische
probleemaanpak)
Deze verzameling is bedoeld voor de klassen havo-5 en vwo-6.
|
Revisie gereed:
? |
7. |
KeCo
Leerlingen die eigenlijk niet zo goed weten waar ze mee
bezig zijn, leerlingen die maar niet op gang komen, leerlingen
die moeilijk kunnen plannen, leerlingen die slechts werken aan
korte termijn doelen; situaties die iedere docent dagelijks
tegenkomt. Misschien is het altijd zo geweest, maar moet het
daarom altijd zo blijven?
KeCo probeert leerlingen op een zelfbewuste manier aan de slag
te krijgen. KeCo staat voor "Kennis en Competentie". Kennis
is iets dat de leerlingen zondermeer nodig hebben om succesvol
te zijn bij toetsen, practica, onderzoek, enz. en uiteraard
later in hun vervolgstudie. Maar wat is kennis als je niet weet
wat je er mee moet. Een leerling moet dan ook competent
zijn om zijn/haar kennis toe te kunnen passen in de praktijk.
KeCo helpt de leerlingen om op een zelfstandige,
zelfverantwoordelijke, maar vooral actieve manier met hun
leerproces bezig te zijn.
KeCo is een zéér uitgebreid pakket dat bestaat uit diverse
onderdelen:
- de KeCo-kaart (voor de leerling om zijn/haar leerproces
te volgen)
- de KeCo-lijst (voor de docent om in te zien wat een
leerling allemaal moet kunnen)
- de KeCo-wijzer (voor de leerling om in te zien wat, waar
en wanneer)
- de KeCo-controle (voor de leerling om inzicht te krijgen
in de vorderingen)
- de KeCo-grafiek (voor de leerling en de docent om de
ontwikkeling te volgen)
Zie ook nevenstaande knop "KeCo".
Dit pakket is bedoeld voor alle klassen in de bovenbouw.
|
Compleet gereed:
zomer 2008
Delen en uitleg reeds beschikbaar. Zie:
 |
|