Om
maar meteen met de deur in huis te vallen...... "KeCo" staat voor "Kennis en
Competentie". Het betreft een, door Karel Langendonck, bedachte lesmethode,
gestart in het schooljaar 2006-2007 en tot op heden zeer succesvol. Op deze
pagina wordt het KeCo-principe en het KeCo-systeem nader toegelicht. Mocht u
interesse hebben ook iets met KeCo te gaan doen of wil u het systeem nog nader
krijgen toegelicht, neemt u gerust contact op.
Uitgangspunten
De uitgangspunten voor het gaan gebruiken van een systeem als
KeCo zijn redelijk simpel en direct. Het is/wordt immers steeds lastiger
om leerlingen bij de les te krijgen en te houden. Allerhande
niet-schoolse zaken krijgen veelal voorrang, waardoor het besef van wat
er nou daadwerkelijk moet gebeuren vaak ver te zoeken is.
Daarnaast zeggen de doelstellingen van de (vernieuwde) tweede fase dat
leerlingen steeds meer zelfstandig en zelfverantwoordelijk met hun
schoolwerk om dienen te gaan. Deze doelstellingen zijn echter nooit
haalbaar is de leerling geen actieve houding tentoon spreidt. Op deze
actieve houding is het KeCo-systeem gericht. Door de stof in kleine
brokjes (KeCo's) te verdelen, krijgt de leerling een goed beeld van
hetgeen er allemaal moet gebeuren. Door iedere KeCo afzonderlijk te
toetsen (mondeling of schriftelijk) krijgt de leerling een goed inzicht
in zijn/haar vorderingen.
Volgens het KeCo-systeem wordt eerst bekeken of een leerling een (klein)
deel de stof begrijpt en kan toepassen (het kúnnen, de competentie).
Vervolgens wordt via een reguliere toets bekeken of de leerling de stof
ook kent (het kénnen, de kennis).
KeCo's
Om de (hoeveelheid) stof voor leerlingen inzichtelijk te maken,
zijn er zogenaamde KeCo's opgesteld. In een KeCo staat vermeld wat de
leerlingen moet kunnen toepassen en uiteindelijk dus ook moet kennen. De
volledige KeCo-lijst bestaat uit zo'n 100 KeCo's voor havo (havo4 en
havo5) en ongeveer 150 KeCo's voor vwo (vwo4, vwo5 en vwo6). Iedere KeCo
beschrijft een (klein) deel van de stof en/of een vaardigheid. Het
overgrote deel start met "Ik ben in staat om......" of "Ik kan aantonen
dat......". In onderstaande tabel een aantal voorbeelden van KeCo's (de
toegevoegde codering is bedoeld om uiteindelijk een totaalbeeld van de
betreffende leerling te krijgen).
B.4. |
Rekenvaardigheid
Ik ben in staat de afrondingsregels n.a.v. berekeningen met
meetwaarden (significante cijfers) voor optellen/aftrekken en
voor vermenigvuldigen/delen toe te passen. |
M.13. |
Vakkennis
Ik ben in staat in diverse praktijksituaties de werkende
krachten aan te geven en in te schatten wat betreft grootte,
richting en aangrijpingspunt. |
M.30. |
Systematische
probleemaanpak
Ik ben in staat een situatie waarin sprake is van een combinatie
van toepassing van de eerste, de tweede en de derde wet van
Newton in zijn geheel te analyseren en door te rekenen. |
V.4. |
Praktische
vaardigheden – verslaglegging
Ik
ben in staat om een meetrapport samen te stellen van een
experiment dat ik uitgevoerd heb, gebruik makend van een
uitgebreide proefomschrijving en rekening houdend met de
richtlijnen die gelden voor het opstellen van een meetrapport. |
V.6. |
Technisch
ontwerpen – oriëntatie en voorbereiding
Ik
ben in staat om van een gegeven (technisch) ontwerpopdracht een
programma van eisen, een beschrijving van deelfuncties, een
beschrijving van oplossingen van deelfuncties en een
ontwerp-voorstel op een systematische wijze op te stellen en te
formuleren. |
V.1. |
Planning
Ik
ben in staat om mijn werkzaamheden voor natuurkunde op een
dusdanige wijze te plannen dat er geen momenten ontstaan
(voornamelijk aan het einde van een periode) waarop ik in
tijdnood (dreig) te kom(en). |
KeCo-kaart
De
KeCo-kaart vormt de basis van het hele KeCo-systeem. Op deze kaart staat
aangegeven welke KeCo's er in een bepaalde periode behaald dienen te
worden. Voor een voorbeeld van (de voorzijde van) een KeCo-kaart zie
nevenstaande figuur.
Op de KeCo-kaart staat, naast de te behalen KeCo's tevens een
beoordelingssysteem aangegeven. Deze beoordeling kan plaatsvinden op
vier niveau's. Aangezien het doel van het KeCo-systeem is dat een
leerling alle te verzamelen kennis en alle te verzamelen competenties
tot zich neemt, is het de bedoeling dat alle KeCo's op minimaal niveau 1
beoordeeld dienen te worden. De vaststelling van het niveau vindt plaats
via KeCo-controles (zie ook de volgende paragraaf). Iedere controle
wordt besproken met de docent, waarna beoordeling plaatsvindt via het
volgende schema:
0 = de leerling
beheerst de KeCo
niet, de stof in de KeCo dient opnieuw te worden doorgenomen en controle
vindt opnieuw plaats.
1 = de leerling beheerst de KeCo (net) voldoende, maar staat
zeker niet boven de stof.
2 = de leerling beheerst de KeCo goed.
3 = de leerling beheerst de KeCo uitstekend en kan aantonen
duidelijk boven de stof te staan. Aan de
KeCo-kaart wordt aan het einde van een periode een cijfer verbonden.
KeCo-wijzer
Nagenoeg iedere school werkt tegenwoordig met studiewijzers
(studieplanners, lesplanners, spoorboekjes, enz.)Documenten waarmee
leerlingen door de stof werken. Aangezien er binnen het KeCo-systeem op
een wat andere wijze te werk wordt gegaan, wordt dit document hier
KeCo-wijzer genoemd. De KeCo-wijzer is uitgebreider dan de meest
reguliere studiewijzers. Dit om de leerlingen goed aan te kunnen geven
welke voorbereiding zij kunnen doen om een bepaalde KeCo te behalen.
Vanzelfsprekend vinden er ook klassikale lessen plaats (hoewel beperkt
en alleen over, voor leerlingen, lastige stof). Ook deze staan
aangegeven. Zie onderstaande figuur voor een voorbeeld van een pagina
KeCo-wijzer.

KeCo-controle
Om na te gaan of een leerling een bepaalde KeCo beheerst, zijn
er zogenaamde KeCo-controles ontwikkeld. Over het algemeen bestaan deze
uit één of een aantal opgaven, opdrachten en/of vragen. Ook kan het
mogelijk zijn een KeCo mondeling te toetsen. Voor een leerling moet het
mogelijk zijn de KeCo-controle binnen een redelijk korte termijn te
maken, waarna beoordeling plaats kan vinden. Deze beoordeling vind
altijd persoonlijk plaats. Tijdens de beoordeling krijgt de leerling
allerhande feedback over de antwoorden die hij/zij gegeven heeft en/of
de aanpak die hij/zij gehanteerd heeft. Hierbij kan het gaan om
aanwijzingen voor eventueel opgetreden fouten, maar ook om (uitdagende)
verdiepingsvragen voor de wat betere leerling. De directe terugkoppeling
is voor de leerling erg waardevol. Hij/zij krijgt hier immers meteen
(meer) inzicht in de stof of in vaardigheden. In onderstaande figuren
staan twee KeCo-controles (verkleind) weergegeven die beiden betrekking
hebben op een deel van de klassieke mechanica (momenten).
.jpg)
KeCo-grafiek
De
diverse niveau's die een leerling behaald heeft bij de KeCo's in een
bepaalde periode en/of gedurende een bepaald leerjaar geven uiteraard
alles aan over het niveau van de betreffende leerling. Grafisch kan de
voortgang van een leerling worden weergegeven in de vorm van een
KeCo-grafiek. Voor een gemiddelde leerling staat deze weergegeven in
nevenstaande figuur.
De kleuren in de grafiek geven het niveau van een leerling aan. Op deze
manier zou voor leerlingen in het rode gebied extra begeleiding
georganiseerd kunnen worden en/of voor leerlingen in het groene gebied
verdiepingsstof, extra praktisch werk en/of andere faciliteiten.
De resultaten tot nu toe
In het schooljaar 2006-2007 is er gestart met het KeCo-principe
in een aantal klassen (o.a. havo4, vwo4, vwo5 en wat experimenten in
havo3). Na dit jaar kan gerust gesteld worden dat KeCo een groot succes
is. De doelstellingen zoals bovenaan deze pagina geformuleerd zijn
duidelijk gehaald. Leerlingen hebben een groot deel van hun
"natuurkunde"-tijd zelfstandig gewerkt en bleek dat leerlingen die
hierbij aan de orde zijnde verantwoordelijkheid namen. Het belangrijkste
resultaat is echter de actieve houding die de leerlingen (nu wel)
tentoon spreidde. Een aantal reacties van leerlingen zijn in
onderstaande overzicht weergegeven:
- "Ik ben dit jaar op een leuke manier met de stof bezig geweest.
In vergelijking met voorgaande jaren is mijn motivatie
enorm gegroeid. Ik vind het systeem erg goed en de uitleg bij het
nakijken was erg prettig."
- "Je leert de opgaven uit eigen ervaring maken, niet persé omdat
iemand het voordoet. Je weet wat er van je verwacht
wordt, wat je moet kunnen en of je dat ook kan."
- "Je oefent goed met de stof en je krijgt daarbij goede
begeleiding. Als je zelf opgaven moet maken uit het boek, dan
komt dat er vaak niet van en bij KeCo wordt je daartoe wel
gedwongen."
- "Dit systeem is voor leerlingen erg motiverend omdat je steeds
in kleine stapjes door de stof gestuurd wordt."
- "Je krijgt de uitleg die je nodig hebt. Op deze manier kun je in
je eigen tempo werken."
- "KeCo rulez!"
Mocht u nog vragen hebben over KeCo en/of wil u het KeCo-principe ook op uw school
introduceren,
neemt u gerust contact met me op!
 |