Het maken van tabellen in "Word"
Verzamelingen meetresultaten dienen overzichtelijk te worden weergegeven door gebruik te maken van tabellen. Voor tabellen gelden bepaalde algemene regels. Met behulp van de tekstverwerker "Word" kunnen mooie en overzichtelijke tabellen gemaakt worden.
Algemene regels:
- In de kop van iedere
kolom moet staan welke grootheid er in die kolom vermeld staat.
- Achter of onder de grootheid staat de eenheid tussen haakjes. Maak zoveel mogelijk gebruik van standaardeenheden, maar dit is niet altijd mogelijk.
- Iedere
rij in de tabel dient genummerd te worden. Dit om bepaalde metingen (die
bijvoorbeeld een grote afwijking vertonen) eenvoudig te kunnen
benoemen.
- Let op
het juiste aantal significante cijfers en gebruik bij erg grote of erg kleine
getallen machten van 10. Plaats de macht van 10 eventueel in de kop
van de tabel als deze bij alle meetwaarden in een kolom
van toepassing is.
- Als
een bepaalde waarde wel van belang is voor de berekeningen, maar bij iedere
meting gelijk is (constante) wordt deze niet in maar buiten de tabel
geplaatst (bijvoorbeeld in de kop).
- Zet achter de meetwaarden geen eenheid (deze staat immers al in de kop).
- Boven of onder een tabel moet uiteraard vermeld staan waarover de tabel gaat (welk experiment).
Tabellen in "Word"
In “Word” staat in de
werkbalk standaard de term “Tabel”. Door hierop te klikken en vervolgens naar
“Tabel invoegen” te gaan, kan een tabel worden aangemaakt. Kies het benodigde
aantal kolommen en rijen, waarna de tabel op de pagina verschijnt. Het formaat
van de tabel kan eenvoudig gewijzigd worden door de kolomlijnen te verslepen.
Ook het aantal rijen en/of kolommen kan naderhand nog gewijzigd worden d.m.v.
“Rijen invoegen”. Door op “Tabel” en vervolgens “Tabel tekenen” te klikken,
verschijnt een venster waarmee de tabel wat verfraaid kan worden. Zo kunnen de
randen verdikt worden en/of bepaalde cellen gearceerd. Gebruik maken van deze
functie levert een duidelijker resultaat op.
Verder staan bij de functie “tabel” nog diverse andere mogelijkheden om een
tabel te verbeteren. In onderstaand voorbeeld staat hoe een tabel eruit zou
kunnen zien. De, in de tabel weergegeven, meetresultaten zijn verkregen aan de
hand van een experiment met een slinger.
l (· 10-2 m) | T (s) | |
1. | 0,00 | 0,0 |
2. | 30,0 | 1,1 |
3. | 40,0 | 1,3 |
4. | 50,0 | 1,4 |
5. | 60,0 | 1,6 |
6. | 70,0 | 1,7 |
7. | 80,0 | 1,8 |
Tabel 1: Meetresultaten meting A, de slingertijd als functie van de slingerlengte. Hierbij wordt tevens gebruik gemaakt van de valversnelling g = 9,81 m/s2.